Spårning, mätning och analys som ger effekt och insikter

Spårning, mätning och analys är avgörande för att kunna följa upp resultat och få värdefulla insikter om er digitala närvaro. Oavsett om målet är att driva trafik till din webbplats eller att nå en så stor räckvidd som möjligt är analys och uppföljning viktigt för att få en djupare förståelse om din målgrupp och vilket innehåll som ger bäst effekt.

230127_2_0834_Print_1080_bred.jpg

Uppsättning av spårningsverktyg

För att få tillgång till den data du behöver och säkerställa att rätt saker mäts behövs en korrekt uppsättning av spårning.

Vi hjälper dig med vägledning och uppsättning av spårnings- och analysverktyg genom bland annat Google Tag Manager, Google Analytics och Facebook CAPI.

Våra specialister säkerställer att rätt förutsättningar finns på plats för att kunna mäta och spåra de resultat som är relevanta för just er, och hjälper er att nyttja verktygen på bästa sätt.

230127_2_0313_Print_1080.jpg

Analys av organiskt, köpt och webb

Det är genom analys som du verkligen lär känna din målgrupp och dina kunder, vilka behov de har och hur du på bästa sätt når ut till dem. Det är också här som vi tillsammans kan förstå vad för innehåll som presterar bäst och hur vi och våra kollegor kan skapa ytterligare lite bättre innehåll.

Medan spårningen och uppsättningen säkerställer att du samlar in rätt data, hjälper vi dig också att tolka och analysera datan för att förvandla den till värdefulla insikter genom rapport och analys. Dessa insikter används sedan med fördel som underlag till framtida strategier, innehållsidéer och distributionsplaner.

Nedan är några av de analyser vi arbetar med:

  • Webbanalys
  • Analys av närvaro i sociala medier
  • Kampanjrapportering
  • SEO-analys
  • Ämnesanalys
  • A/B-testning
  • Konkurrentanalys

Webbanalys: Google Analytics och Google Tag Manager

Att förstå hur besökare använder och navigerar sig runt på er webbsida är viktigt för att på bästa sätt anpassa utformningen av sidan och insatserna för att driva in trafik. Vi på Clay hjälper dig med uppsättningen av Google Analytics 4 på din webbsida och ser till att gällande lagstiftningar och rekommendationer efterföljs.

Skräddarsydda dashboards för resultat i realtid

Vi erbjuder uppsättning digitala dashboards som gör att du kan följa resultatet från er webbsida och annonsering i realtid. Vi sammanställer data från olika källor i en och samma rapport och hittar en lösning som underlättar arbetet med uppföljning för er. Vi ser till att den insamlade datan blir begriplig och sätter den i kontext till estimat eller uppsatta mål.

Några av våra kunder

Vi har fått förmånen av att hjälpa flera kunder och varumärken att få bättre koll på sin data, analysera sina marknadsföringsinsatser och optimera sin digitala närvaro

Vanliga frågor om spårning, mätning & analys

Varför är spårning så viktigt?

För att kunna fatta rätt beslut behöver du rätt data. Med en korrekt uppsättning av spårning kan du säkerställa att du mäter det som faktiskt påverkar din affär.

Vilka verktyg använder ni för analys?

Vi arbetar bland annat med Google Analytics 4, Google Tag Manager, Facebook CAPI och andra verktyg för att samla in och analysera data.

Kan ni hjälpa till med att sätta upp spårning från grunden?

Ja, vi hjälper till både med att implementera nya spårningslösningar och att optimera befintliga system.

Hur ofta bör jag analysera mina marknadsföringsinsatser?

Det beror på din verksamhet, men vi rekommenderar att du löpande följer upp och optimerar baserat på data. Vi kan också sätta upp dashboards för att du ska kunna följa resultaten i realtid.

Vill du veta mer?

Vi hörs gärna för att prata mer om hur vi hjälpt andra företag att följa upp resultat och skapa värdefulla insikter.

230127_2_1052-2_2_Print_1080.jpg

Ida Westerlind

Performance specialist

+46 737 03 47 68

ida.westerlind@clay.se