Analysera era sociala medier med en innehållsanalys

Vilka av era inlägg fungerar bäst på LinkedIn? Vad skapar engagemang på Instagram? Och ska ni fortsätta med videos eller är det bara bildposter som är den bästa strategin framåt? Som digital marknadsförare finns det många vägval att göra när du planerar innehåll för året – och svaret på många av dem kan du få genom en innehållsanalys.

Publicerat

Med ett nytt år eller nytt kvartal påbörjat är det en perfekt tid att summera och analysera resultaten på hur marknadsföringen och innehållet i era sociala medier presterade de senaste månaderna. Med en audit och innehållsanalys av de senaste tre eller ännu hellre tolv månaderna skapas insikter och lärdomar om vad som egentligen fungerar och vad ni borde göra mer av under kommande år.

Ida Westerlind är performance specialist på Clay och inriktad på analys. Hon har under åren arbetat med att analysera en mängd företags innehåll och kanaler – från små och medelstora bolag till några av jättarna i Norden.

Ida, varför är det så viktigt att analysera sina marknadsföringsinsatser?

– Fördelen med marknadsföring i digitala kanaler är att det finns så mycket data och statistik att analysera. Tittar man på den här datan över tid, som till exempel över ett helt år, så kan man se intressanta trender och skapa sig insikter. Det blir helt enkelt ett verktyg som hjälper till att göra bättre marknadsföring och få bättre effekt av sina insatser.

230127_2_0834_Print_1080.jpg

Så går en audit till

När vi på Clay gör en innehållsanalys av företags sociala medie-konton samlar vi först in all data från de olika plattformarna företaget är aktivt på som till exempel LinkedIn, Facebook, Instagram och X (tidigare Twitter).

Datan analyseras sedan utifrån olika parametrar samtidigt som vi kategoriserar och taggar upp innehåll utifrån olika grupperingar som kan vara intressanta att titta vidare på, till exempel innehållskategori, innehållstyp, syfte, målgrupp eller liknande. Ibland finns också tydliga hypoteser eller frågeställningar som vi arbetar med.

– Vanliga frågeställningar jag brukar stöta på är att företag ofta vill få koll på saker som: Vilket typ av innehåll får högst engagemang? Vad konverterar bäst? Vilket innehåll passar för vilken plattform? Vad ska vi göra mer och mindre av?, säger Ida.

Insikterna från analysen summeras i en rapport i ett läs- och presentationsvänligt format som vi tillsammans går igenom och lämnar efter oss tillsammans med rekommendationer på hur man kan arbeta med kanalerna framåt.

– Vi tror på att ta fram och presentera våra rapporter på ett pedagogiskt och utbildande sätt, vilket är något som uppskattas extra av våra kunder. Data ska vara lätt att ta till sig och alla ska förstå vad som är det viktiga för att kunna omvandla det till konkreta lärdomar och actions.

Nytt år ger bra tillfälle för analys

Denna typen av innehållsanalyser går såklart att göra året om, men det finns några anledningar till varför det är perfekt i början av ett nytt år.

– Analyser och insiktsarbete blir alltid bättre och mer pricksäkert ju mer data man har, så att titta på exempelvis innehållet som publicerades föregående år eller de senaste 12 månaderna, ger en bra bas att börja arbeta med. Samtidigt som det blir ett naturligt tillfälle att blicka tillbaka och summera, och sedan ta till sig lärdomar för att planera för kommande månader under 2024.

För vilken typ av företag passar denna typ av analys?

– Alla som gör någon typ av digital marknadsföring! Vi har hjälpt allt från små och medelstora företag med enstaka konton på sociala medier till några av de största företagen i Norden, säger Ida.

Vad kostar det att göra en audit?

Uppdragen prissätts utifrån den tidsåtgång som krävs för att göra analysen, och det som påverkar är antalet plattformar, hur långt tillbaks i tiden vi kommer överens om att vi ska analysera, tillsammans med mängden innehåll som publicerats. Ser man dock till värdet som insikterna brukar landa i och hur markant det kan förbättra företags marknadsföring – är kostnaden ingen större faktor.

Vill du veta mer?

Vi berättar gärna mer, visar på hur vi hjälp andra och hur vi skulle kunna göra i just ert fall. Kontakta Lisa så berättar vi mer!

lisa-widen-clay-portratt-1080x920.jpg

Lisa Widén

Client Growth Manager

+46 723 07 61 84

lisa.widen@clay.se