Hur hänger friluftsliv och krisberedskap ihop? Genom initiativet Krisvis ville Friluftsfrämjandet öka medvetenheten om vikten av att vara förberedd - både i naturen och i vardagen. Vårt uppdrag blev att skapa en digital kampanj i sociala medier som nådde ut till rätt målgrupp, på ett kostnadseffektivt sätt.
Friluftsfrämjandet är Sveriges största friluftsorganisation. Det är en ideell organisation startad 1892 som är demokratisk, partipolitisk och religiöst obunden. Friluftsfrämjandet arbetar bland annat för att främja friluftslivet och värna om allemansrätten.
Deras initiativ Krisvis vill visa på att friluftsliv och krisberedskap är detsamma. Genom Krisvis erbjuder Friluftsfrämjandet aktiviteter, tips och utbildningar som hjälper människor att bli bättre förberedda vid en kris.
Under hösten 2023 och 2024 fick vi i uppdrag att tillsammans med systerbyrån OTW planera, skapa och distribuera en digital kampanj för att sprida information om Friluftsfrämjandets Krisvis-initiativ. Kampanjerna skulle belysa sambandet mellan friluftsliv och krisberedskap, samt inspirera en friluftsintresserad målgrupp att inspireras och delta i de digitala utbildningarna.
Syftet var att positionera Friluftsfrämjandet som experter inom sitt område och stärka deras varumärke, samtidigt som man ville driva trafik till utvalda landningssidor där man kunde ta del av mer information om Krisvis samt anmäla sig till utbildningar.
För att uppnå detta delade vi upp kampanjerna i två faser med separata målsättningar. Den första fasen fokuserade på räckvidd och att sprida budskapet till så många inom målgruppen som möjligt. Den andra fasen syftade till att driva trafik till hemsidan och öka antalet anmälningar till de digitala utbildningarna.
Vi valde att rikta oss mot målgrupper med ett intresse för utvalda friluftsrelaterade ämnen, samtidigt som vi ville maximera synlighet till ett så kostnadseffektivt pris som möjligt. För att uppnå detta valde vi att använda oss av köpt annonsering på Facebook och Instagram.
Dessa plattformar har en stor och aktiv användarbas, vilket kunde ge oss både räckvidd och precision. Dessutom erbjöd deras effektiva intressebaserade målgruppsstyrningar en träffsäkerhet som passade perfekt för vår målbild.
Kampanjen levererade starka resultat och visade tydligt att rätt budskap till rätt målgrupp kan skapa effekt. Genom en träffsäker strategi kunde vi uppnå både hög räckvidd och låga kostnader per interaktion.
Vi såg vi att vi överträffade branschens benchmark både vad gäller klick och impressions, samtidigt som vi drev trafik till Krisvis landningssidor. Kampanjen bekräftade att intresset för sambandet mellan friluftsliv och krisberedskap är stort och att sociala medier är en kraftfull kanal för att nå sin målgrupp kostnadseffektivt.
Hoppa över till vår case-sida för att läsa mer om hur vi hjälp andra kunder.
Lisa berättar gärna mer om projektet, resultaten och hur vi kan hjälpa dig med liknande uppdrag.