Nu lanserar vi Clay - en byrå inriktad på performance

Under det senaste året har byråerna inom Ahead Group, Narva, Make Your Mark, OTW, Ahead Publishing och Oculos, alla märkt en ökad efterfrågan av uppdrag inom performance. Nu lanserar byrågruppen ett sjätte varumärke, performancebyrån Clay, med fokus på medieköp, strategi och analys av kampanjer i köpta medier. Varumärket Clay startades 2022 upp inom Ahead Group Norge och lanseras nu även i Sverige den 1:a februari.

Publicerat
230127_2_0084_2_Print.jpg

– Det känns väldigt roligt att kunna lansera Clay med krafterna från alla våra byråer inom Ahead Group. Här samlar vi de bästa specialisterna inom performance från våra byråer för att forma ett starkt team som kan arbeta tätt med våra kunder inom Ahead Group och självklart också med andra företag och organisationer. Clay har, genom våra briljanta medarbetare, hög teknisk kompetens och kunskap om olika plattformar för företag som vill nå ut både brett och nischat med sina köpta kampanjer, berättar Marcus Wikner, vd inom Ahead Group Sverige.

230127_2_0861_Print_1080.jpg

En integrerad del i byrågruppen

Clay kommer fungera både som ett eget varumärke, men samtidigt en integrerad del av systerbyråerna inom Ahead Group när det kommer till arbetsprocesser och samarbete kopplat till performance. Tillsammans kommer de sitta med Make Your Mark, OTW, Ahead Publishing och Oculos i Aller Media-koncernens nyrenoverade lokaler på Humlegårdsgatan 6.

– Flera av våra kunder ser fördelarna i att gå till ett och samma ställe för kreativitet, produktion och distribution, i stället för att prata kommunikation med en byrå, medieköp med en annan och själva behöva hålla ihop trådarna. Genom lanseringen av Clay bygger vi vidare på detta och fortsätter vara ett one-stop-shop för kommunikation och distribution under ett och samma tak där våra team arbetar tätt ihop, samtidigt som vi samlar specialister inom performance i en ny konstellation säger Marcus Wikner.

– En upplevd fördel är att kunder som samlar arbetet kring innehåll och kampanjer tillsammans med övrig digital annonsering, så som köpt sök och always-on distribution, hos samma partner får en bättre överblick. Att samla kampanjer, distributionen och analysen gör det mycket enklare att se helheten, inte bara för marknadsteamet, utan även för oss som arbetar med att skapa innehåll och effekt utifrån det, säger Carl-Johan Bauhn som blir byråchef på Clay.

230127_2_0834_Print_1080.jpg

En gemensam satsning för framtiden

Lanseringen av varumärket är en gemensam satsning från byråerna för att fortsätta utveckla sina erbjudanden inom performance. Samtidigt tar de tillsammans ett steg framåt inom området som i sig är under stor utveckling som till exempel privacy, spårning och hur man kan använda sin data för att skapa effekt.

– Plattformar och taktiker förändras och försvåras ständigt. För att vara relevant i framtiden krävs en spets i både dagens och morgondagens plattformar. För en marknadschef eller ett marknadsteam kan det vara överväldigande att tvingas sätta sig in i alla detaljer. Här vill vi fortsätta jobba nära våra kunder, på ett utbildande sätt, och hitta de allra bästa lösningarna för respektive varumärke att både få stor spridning och en tydlig mätning och uppföljning, säger Carl-Johan Bauhn.

Sju medarbetare från start

Till en början är det sju performance specialister från de olika byråerna byrågruppen som går över till Clay.

230127_2_1052-2_2_Print_1080.jpg

Ida Westerlind

Performance specialist

+46 737 03 47 68

ida.westerlind@clay.se

230127_2_0953-2_2_Print_1080.jpg

Lisa Sandström

Performance specialist

+46 768 40 66 92

lisa.sandstrom@clay.se

230127_2_1002-2_2_Print_1080.jpg

Hugo Broms

Performance specialist

+46 701 46 22 88

hugo.broms@clay.se

hedda_clay_1080x920.jpg

Hedda Ekstrand

Performance specialist

+46 768 82 77 69

hedda.ekstrand@clay.se

230127_2_0552_2_Print_1080.jpg

Nicole Knapp

Performance specialist

+46 734 23 98 26

nicole.knapp@clay.se