Så anpassar du din spårning till cookielösa tider

Google har nu successivt påbörjat utfasningen av tredjepartscookies, vilket redan skett både hos Safari, Firefox och andra webbläsare och därmed är den omtalade cookiedöden nu ett faktum. Men hur ska vi som marknadsförare agera? Och hur behöver vi anpassa vår spårning och mätning?

Publicerat

Madeleine Fransson är performance specialist på Clay med extra fokus kring de tekniska bitarna av analys och spårningsuppsättning. Här guidar hon oss genom de frågor som vi brukar stöta på just nu kring cookies och spårningspixlar:

Madde, vad innebär utfasningen av tredjepartscookies för marknadsförare?

– I grund och botten innebär detta stora förändringar för hur vi kan marknadsföra digitalt. Fram tills idag har vi med hjälp av spårningspixlar kunnat få in händelser från webbsidor in i de olika annonssystemen. Detta har gjort att vi i i dessa plattformar kunnat härleda händelser som sker på webbsidorna och använda det i uppföljningssyfte, men också har detta gjort det möjligt att optimera kampanjer mot specifika konverteringar på webb, t.ex. köp eller landing page views. På så sätt har vi också kunnat arbeta med retargeting baserat på webbhändelser och till större grad kunnat driva in kvalitativ trafik till en webbplats som med större sannolikhet leder till en konvertering.

230127_2_0834_Print_1080.jpg

Vad har varit problemet med spårningspixlar?

– Pixelns effektivitet och träffsäkerhet har under de senaste åren blivit sämre på grund annonsblockerare och consent banners som ger användare möjlighet att tacka nej till spårning. Generellt är man som användare idag även mer mån om sin egen integritet på internet vilket har lett till ett större databortfall. Dessutom har tredjepartsdata överlag ifrågasatts av primärt två anledningar, dels risken att företag delar användares uppgifter utan samtycke, dels att man i vissa fall överför data till ett s.k tredje land, utanför EU där säkerhetsnivån inte anses vara lika hög som i EU under GDPR. Det är bland annat av denna anledning som nu Chrome, som sista och största webbläsare, fasar ut tredjepartscookien.

Vad kommer ske när pixlar inte kan användas?

– I och med cookiedöden är spårningspixlar snart ett minne blott och att följa upp händelser utanför medieplattformar kommer kräva nya metoder för att begränsningen vid rapportering, optimering och målgruppsinriktning inte ska bli lika omfattande och för att vi ska kunna bibehålla effekt i vår marknadsföring. Utan tredjepartspixel är de enda mätpunkterna vi kan titta på de som mäts i annonsplattformen och vi går miste om mycket information om hur en kampanj presterat, t.ex vad som skett på webbplatsen.

Är lösningen Conversion API?

– Ja, vi behöver hitta nya vägar att nå vår målgrupp och att följa upp våra resultat, och för annonsering på sociala medieplattformar har olika typer av Conversion API:s blivit det givna alternativet som ersättare för det spårningspixlarna tidigare hjälpt oss med.

Conversion API gör det möjligt att överföra data från webbplats direkt till annonsplattformen utan att använda cookies, s.k server-till-server förfrågningar, vilket innebär att man fortsatt kan spåra konverteringar, händelser och sidvisningar som skett efter ett annonsklick till landningssida, utan att vara beroende av tredjepartsdata.

Vidare läsning

Läs mer om de olika plattformarnas alternativ

Det finns mycket att läsa på ämnet, och de olika plattformarna har lite olika alternativ. Här finns länkar till några av de vanligaste plattformarna och deras CAPI-lösningar:

Är det svårt att implementera?

– Hur du implementerar Conversion API skiljer lite åt mellan annonsplattformarna och kräver mer eller mindre teknisk kompetens. På en del plattformar finns partnerintegrationer mot vissa CMS vilket gör integreringen bitvis enklare men i vissa fall behöver fler parter, såsom utvecklare, vara involverade för en mer teknisk avancerad uppsättning.

När är det dags att gå över till CAPI?

– Om man inte redan har påbörjat övergången så bör man göra det nu. I de samarbeten vi har där annonseringen förlitar sig mycket på webbplatshändelser, som till exempel e-handlare eller företag där viktiga konverteringar sker på webbsidan, har vi redan sett stora effekten när det kommer till resultaten av annonseringen. I de fall vi har implementerat CAPI ser vi att denna metod står för den absoluta majoriteten av händelsespårningen, vilket bevisar att det är en effektiv metod för att samla in data som stöttar annonseringen och hjälper till att få bättre resultat.

Vill du veta mer?

Vill ni ha hjälp att se över er spårning eller komma igång med Conversion API? Vi pratar gärna vidare och ser hur vi kan hjälpa till. Kontakta Lisa så berättar vi mer!

lisa-widen-clay-portratt-1080x920.jpg

Lisa Widén

Client Growth Manager

+46 723 07 61 84

lisa.widen@clay.se